Únava

28. 8. 2020

Únava

Únava je definována jako snížení schopnosti vykonávat činnost.

Únava je definována jako snížení schopnosti vykonávat činnost. A vyplývá z předchozího vynaloženého úsilí, až už fyzického nebo psychického. Vzniká v důsledku nahromadění odpadů metabolismu v krvi či ve svalech. Psychicky je doprovázena zhoršeným vnímáním, sníženou pozorností, zhoršenou vštípivostí a výbavností, změnami nálad aj.

Hranice, kdy člověk začíná pociťovat únavu je u každého jedince jiná a také její projevy jsou velmi subjektivní. Extrémní únava je označována jako vyčerpání, které můžou doprovázet změny vnímání, halucinace, deprese a zmatenost.

Rozlišujeme únavu fyzickou a psychickou. Po velké fyzické námaze se někdy dostavují i pocity psychické únavy, naopak po vyčerpávající psychické námaze může fyzická práce pomoci odbourat psychickou únavu.

Únava se také rozděluje na akutní, neboli přirozenou a po odpočinku odezní. A na chronickou, která má chorobné projevy (např. bolesti, poruchy spánku nebo poruchy paměti).

relax

Může být 7 důvodů, proč jsme stále unavení:

1) Dehydratace

Nedostatek tekutin může způsobit malátnost, netečnost a značný pokles energie. Pokud vaše strava obsahuje velké množství soli, kávy a čaje, je dost možné, že došlo k dehydrataci organismu. Sůl totiž doslova odvádí tekutiny z těla a kofein v kávě a čaji působí močopudně.

2) Nedostatek železa nebo vitaminu D

Jestliže jste se rozhodli pro veganství a úplně vyřadili maso z vašeho jídelníčku, můžete trpět nedostatkem železa. Nedostatkem železa také trpí ženy, které mají silnou menstruaci. Únavu také mohou způsobovat nízké hodnoty vitaminu D..

Hlavními zdroji železa jsou maso, ořechy, semínka, rozinky, sušené meruňky a listová zelenina. Vitamin D se dá získat z mořských ryb, tvrdých sýrů či máku.

3) Porucha štítné žlázy nebo nadledvinek

Štítná žláza produkuje hormon tyroxin, který reguluje metabolismus jódu v těle. Při snížené produkci tohoto hormonu může docházet k pocitům únavy, k výkyvům nálad, zimomřivosti a přibírání na váze.

Za únavou může být i špatná funkce nadledvinek, které produkují mimo jiné i adrenalin a kortizol. Adrenalin je do krve vyplavován při stresu, strachu a úzkosti. Kortizol, neboli antistresový hormon, zvyšuje pohotovost organismu při zátěžových situacích.

Dlouhodobý stres a psychická zátěž mohou vést až ke stavu, který se označuje jako vyčerpání nadledvinek. Při nedostatečném vylučování kortizolu může docházet k poklesům energie a závratím. Při léčbě nadledvinek je hlavně důležitý psychický i fyzický odpočinek.

4) Multitasking (dělání moc věcí najednou)

Multitasking se týká především ženské pohlaví. Protože ženy dokáží psát e-mail, telefonovat a vařit u toho. Ovšem tato schopnost nemusí mít vždy dobrý přínos pro jejich zdraví.

Jak řekl pan profesor Paul Gilbert (psycholog a autor knihy The compassionate mind): „Mnoho věcí najednou příliš stimuluje tvorbu dopaminu v mozku“. Dopamin, neboli „hormon štěstí“, je velice často spojován s naší dobrou náladou. Jestliže dochází k jeho vyčerpání v těle, může docházet k vyčerpání a depresi. Proto se pro srovnání hladiny dopaminu v mozku doporučuje relaxace v podobě zahradničení, procházky či meditace.

5) Přílišné vystavení elektromagnetickému poli

Dle odborníků, může nespavost a únavu způsobovat tzv. elektrická senzitivita, která je způsobena přílišnému vystavení elektromagnetickému poli. Mezi zařízení, která vyzařují elektromagnetické pole, patří bezdrátové a mobilní telefony. Dle studií mohou bezdrátové a mobilní telefony ovlivňovat štítnou žlázu, díky čemuž pak dochází k únavě (viz. 3).

Protože je v dnešní době zcela nemožné, se těmto technologiím vyhnout. Doporučují vědci alespoň odstranit všechny zdroje elektromagnetického pole z vaší ložnice.

6) Celiakie

Celiakie je autoimunní chronické onemocnění sliznice tenkého střeva, kterou způsobuje přecitlivělost na lepek s neschopností tolerovat lepek v potravě.

I když se celiakie ve většině případů projevuje problémy se zažíváním, někteří lidé tento příznak nemají. Cítí se pouze unaveni, a proto ani nepřijdou na to, že trpí celiakií. Únava je tedy jedním z další projevů celiakie.

7) Málo či moc spánku

Kvalitní spánek regeneruje celý organismus, ale nadbytek spánku může být stejně unavující jako nedostatek. V průměru lidé potřebují asi 8 hodin spánku na to, aby se cítili „fit“. Při nedostatku i nadbytku spánku dochází ke snížení energie, neschopnosti se soustředit, podrážděnosti či depresím.

Je doporučeno snažit se udržet stejný biorytmus – chodit spát a vstávat v přibližně stejnou dobu každý den.

V případě, že si o víkendu rádi pospíte, dopřejte si maximálně hodinu navíc oproti běžnému dni. Dlouhým vyspáváním může docházet k tomu, že budete unavení, malátní a mrzutí.